A 6 évfolyamos gimnáziumról

A hat évfolyamos gimnáziumi osztály több éves előkészítő munka után az 1995/96-os tanévben indult iskolánkban. A korábbinál hosszabb képzési időszak, a személyi és tárgyi ellátottság, az érettségi és felvételi követelményrendszer alapos ismerete ad lehetőséget ezen képzési rendszerben induló tanulók hatékony felkészítésére.

Az átgondolt tematika a jól kiválasztott tankönyvekre, segédanyagokra építve segíti a diákokat. Nagy előnyt jelent a hat évfolyamos képzési formában az is, hogy - lehetőség szerint - egy pedagógus tanítja az adott szaktárgyat 12. osztályig. Ez módot teremt a szükséges alapismeretek kellő elmélyítésére, az osztály jobb megismerésére, a tehetséges tanulók megfelelő fejlesztésére. Így a tapasztalat azt mutatja, hogy az utóbbi évek sikeres versenyzői a Varga Tamás, Arany Dániel matematikai, az Irinyi kémiai, a történelem és társadalomismeret szaktárgyi versenyeken a hatosztályos gimnáziumi osztályokból kerültek ki. Az elmúlt években országos szinten is kiemelkedő teljesítményt nyújtottak többek között: Fördős Martina az előadóművészet területén, Kákonyi Anna és Brezniczky Andrea magyar nyelvészetből, Andrási Nóra és Horváth Valéria német nyelvből, Magyar Ágnes biológiából, Csendes Éva matematikából, biológiából és magyar nyelvtanból, Jenei Sándor kémiából, Táncsics András biológiából és Szabó Zsolt számítástechnikából.

Miután az idegen nyelvek hat év alatti összóraszáma megegyezik a négy évfolyamos nyelvi tagozatos osztályok óraszámával, a képzési idő végére a megszerzett középfokú, államilag elismert nyelvvizsgák számában sincs eltérés. Az idei tanévben (2002-2003) már a tizenegyedik évfolyamban tanuló hatosztályos gimnazisták is szép számú nyelvvizsga bizonyítvánnyal rendelkeznek. Német nyelvből egy tanuló kivételével mindenki letette a nyelvvizsgát. Angol nyelvből is 10 tanuló ezzel a sikerrel büszkélkedhet. Van olyan diákunk is a 11. osztályban, aki már mindkét tanult nyelvből megszerezte ezt a fontos dokumentumot.

A középfokú vizsga után sem áll meg ambíciózus tanítványaink lendülete: többen az adott nyelvből már középiskolában is a felsőfokú tudást szeretnék elérni, és tanáraik segítségével ezen fontos megmérettetésre készülnek. A végzős évfolyamokon jelentős az informatika irányában a továbbtanulási szándék. Ez köszönhető a hat éves, korszerűen felszerelt számítástechnikai tantermekben elsajátított ismeretanyagnak, az évek során kialakult technikai tudásnak.

A hatévfolyamos gimnazisták tanulmányi versenyeken, felsőoktatási felvételi vizsgákon elért sikereinek másik titka az a tananyagelosztás, amely szerint a 10. évfolyam végére a kémia, földrajz, biológia tantárgyak középiskolai anyagát befejezve az utolsó két évfolyamon a továbbtanulási szándéknak megfelelően, a diákok fakultációs órákon, kis csoportban készülhettek az érettségi és a felvételi anyagából illetve ezen tárgyak valamelyikéből. Az alapok megszerzése után már célirányosan, bővebb ismeretek birtokába juthattak. Az átgondolt tényanyag, a megfelelően kiválasztott tantárgyak, a kis csoportlétszám együtt tették lehetővé a szükséges alapismeretek elmélyítését, az így megszerzett tudással tanítványaink sikeresen indulhattak választott pályájuk felé. A hat tanulóév alatt a sok ambíciózus tanulóból álló, jó képességű közösségben több a lehetőség a tehetségek felismerésére és fejlesztésére.

A jól felszerelt, állandóan korszerűsített nyelvi és számítástechnikai szaktantermek és a diákokra odafigyelő nevelők a tudni vágyó diákokkal együtt érték el, hogy hat év után az első érettségiző osztályunk kiemelkedő átlaggal vizsgázott, sikeresen felvételizett. Az idei tanévben a harmadik végzős évfolyam "ballag". A hosszabb tanulmányi idő alatt egymással jó kapcsolatot kialakító, kiegyensúlyozott osztályközösségek alakulhatnak ki, amelynek tagjai a középiskola befejezése után is kapcsolatot tartanak egymással és az iskolával is.

A hatosztályos gimnáziumban végzett tanítványaink sikerrel tanulnak tovább igényes képzést, piacképes diplomát adó főiskolákon, egyetemeken. Így vannak diákjaink az orvosi és jogi karon, a közgazdaságtudományi egyetemen, műszaki informatika szakokon, gazdasági és pénzügyi főiskolákon, az ELTE fizika és biológia szakán, kommunikációs szakokon. Többen tanultak bölcsész karokon, történész és politológus szakon, és akadt tanítványunk, aki tanítói vagy tanári hivatást választott.

Az eltelt időszakban pár tanuló élt azzal a lehetőséggel is ezen gimnáziumi osztályokban, hogy iskolán belül a 8. évfolyam végén átléphetnek a nyelvi tagozatos vagy a közgazdasági szakközépiskolai osztályba.

Iskolánk szívesen méreti meg magát más intézményekkel, hiszen az eredmények tanulságul szolgálhatnak a továbblépéshez. A szegedi MTA képességvizsgáló csoport által 2001-ben elvégzett mérésben a hatosztályos képzésben részt vevő tanulóink a 10. évfolyamon a következő tantárgyi átlagokat produkálták:

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy gondoljuk, e képzési formának van létjogosultsága iskolánkban és alternatív lehetőségként országszerte is.

Burján Károlyné