BBC MicroBit

Forrás: https://www.kitronik.co.uk/microbit.html

Hardver, szoftver

Hardver

Forrás: https://malnapc.hu/2017/03/bbc-microbit/

A mini számítógép lelke egy ARM Cortex-M0 processzor 256kB flash és 16kB statikus memóriával valamint egy 2.4GHz-es Bluetooth Low Energy vezeték nélküli hálózati egységgel megtámogatva.

A panel elején kapott helyet:

  • egy 25 elemből álló piros LED mátrix,
  • 2 darab programozható nyomógomb és a
  • 25 pólusú csatlakozósáv. Ez utóbbi 5 nagyméretű csatlakozást kínál, így krokodilcsipesszel vagy 4mm-es banándugóval támadhatunk neki. Föld, +3V és három darab digitális/analóg ki vagy bemenet. Ezt a kezdők részére, míg a maradék keskenyebb csatlakozókat, melyek 6 soros I/O-t, SPI és I2C interfészt is tartalmaznak, haladóknak szánták, komolyabb projektekhez.

A hátoldalon található

  • a már említett CPU és
  • bluetooth.
  • Mellettük egy gyorsulásmérővel kiegészített iránytű,
  • reset gomb,
  • táp és USB OTG csatlakozó kapott még helyet.

A tápellátás történhet a programozáshoz is használható USB csatlakozón, vagy külső telep használatakor a “battery connector”-on keresztül. Ezzel a micro:bit máris hordozhatóvá válik.


Szoftver

A fent említett webes programozói felületen egy újdonság, a JavaScript Blocks Editor (PXT) vár ránk. Első ránézésre nagyon hasonlít a Scratch programra. Ez a kezdőknek javallott, de nem kell elkeseredni a profibbaknak sem! Ők Python környezetben írhatnak programot a micro:bit számára. A reklámszöveg szerint mindenféle menő dolgot készíthetünk az áramkörrel. A kis robotoktól kezdve a hangszerekig a lehetőségek száma végtelen.

Programozási felületek:

  • Microsoft Touch Develop (online)
  • Microsoft Block Editor (online)
  • Code Kingdoms Javascript editor (online)
  • MicroPython (online soon and offline)

Pfű! Most aztán választhat - blokkok vagy szövegalapú programozás?


Válassz (editor, dokumentáció)!


     Poszter (angol)     Használata (angol)     Lehetőségei 1 (angol)

Használata

A mikro:bit használata 5 egyszerű lépésben

Csatlakoztasd a micro:bit-et a számítógépedhez mikro USB-kábelen keresztül. Mac, PC, Chromebook és Linux rendszerek mind támogatottak. Jön egy szórakoztató alkalmazás, próbáld ki!

A micro:bit megjelenik a számítógépen, mint egy meghajtó, neve: "MICROBIT". Ez azonban nem egy normál USB lemez!


Az egyik fantasztikus szerkesztőnk segítségével írd be az első mikro-bit kódodat! Húzz és dobj néhány blokkot, és próbáld meg a programot a Szimulátoron a Javascript Blokkszerkesztőben, amint ez az alábbi képen látható!

Kattints ide, hogy kipróbálhasd magad is ezt a példát!

Kattints a szerkesztőben lévő "Letöltés" gombra. Ez letölt egy "hex" fájlt, amely egy kompakt formátumú program, amelyet a micro:bit képes olvasni. Miután a hex fájlt letöltötted, másold át a micro:bit-re! Ez olyan, mint egy fájl USB-meghajtóra történő másolása. (Windows rendszerben jobb egérgombbal kattintva válasszad a "Küldés → MICROBIT" elemet.)

 

A mikro:bit működése szünetel, és a sárga LED villog a hátulján, amíg a programkód átmegy. Miután befejeződött, a kód automatikusan futni fog!

??? micro: bites sárga LED villog és új kód indítás A MICROBIT meghajtó automatikusan kiadja és visszatér minden egyes programozáskor, de a hex file el fog tűnni.

A mikro:bit csak hex fájlokat fogadhat, és másikat nem tárol!

Milyen jó dolgokat fogsz létrehozni? A mikro:bit válaszolhat a gombokra, a fényre, a mozgásra és a hőmérsékletre. Még a vezeték nélküli üzeneteket is küldhet más mikro:bit-ekre a "Rádió" funkció használatával.

Nézd meg a hardver oldalát, hogy ötleteket nyerj!


Ez az oldal megmutatja, hogyan kell használni a micro:bit-et, de a JavaScript Blokkokkal is használhatod a Python-t és a szövegalapú JavaScript-et a mikro:bit programozásához.

A kódhoz lapozz a különböző nyelvek megtekintéséhez, vagy nézzd meg az ötleteket tartalmazó oldalt néhány olyan dologgal kapcsolatban, amelyeket szeretnél kipróbálni.


     Itt az angol eredeti

Programozás

BBC micro:bit blokkszerű programozása


Tegyünk egy gyors túrát és nézzük meg, mi áll rendelkezésünkre!

  1. Projektek (Projects) - A számítógéphez csatlakoztatott felhőalapú tárolórendszer nem szükséges fiókbeállítással.
  2. Megosztás (Share) - Lehetővé teszi, hogy a barátaival különböző módon osztja meg a projekt kódját!
  3. Blokkok/JavaScript (Blocks/JavaScript) - Válasszon saját kalandját blokkokban (alapértelmezett) vagy JavaScriptben.
  4. Programterület (Program Space) - Ez az a hely, ahol a varázslat történik, és ahol elkészíti a programot ... ahol "kódot csinálsz".
  5. Nagyítás/Visszavonás (Zoom/Undo-Redo) - Néha meg kell szüntetnie a dolgokat, vagy kicsinyíteni és körülnézni; ezek a gombok.
  6. Név és mentés (Name & Save) - Nevezze el a programot, és mentse el (töltse le) a számítógépre.
  7. Letöltés (Download) - Hasonló a Mentéshez, töltse le a programot .hex fájlként, és húzza be a mikrobe: bitbe.
  8. Blokk könyvtár (Block Library) - Az összes lehetőség a program építőelemek, amelyek színkóddal a funkció.
  9. Szimulátor elrejtése/megjelenítése (Simulator Hide/Show) - Ha el szeretné rejteni / megjeleníteni a szimulátort,
  10. Szimulátor (Simulator) - Nincs szükség hardverre! A MakeCode valós idejű szimulátorral rendelkezik! Ahogy megváltoztatod a programodat, láthatod, mit fog csinálni ezen a virtuális mikroszkón: kicsit!

     

Kattints a megfelelő kisképre (makecode.microbit.org, microbit.co.uk)!



     Itt az angol eredeti

Gyakorló feladatok

A. LED-ek kezelése

Indításkor írja ki futófényként a keresztnevedet!
(Ékezetes betűt NE rakj bele, mert úgysem jeleníti meg!)

Help


Indításkor mutasson boldog szmájlit, várjon 1 másodpercet, majd törölje le a képernyőt és világítson középen egy LED!

Help


Örökké: mutasson boldog szmájlit, várjon fél másodpercet, majd törölje le a képernyőt és kacsintson egyet, s megint várjon!

Help


Örökké: számoljon el 0-tól 6-ig párosával!

Help


Örökké: az első sorban az első két LED-et villogtassa felváltva!

Help


Örökké: a fő égtájaknak megfelelő nyílak forogjon körbe É,K,D,Ny sorrendben!

Help


Indításkor írja ki: "KOCKA"!

Rázáskor: 0 és 5 közt találjon ki egy számot, s írja ki!

Help


B. Gombok, csatlakozólábak (button, pin) kezelése

A gomb: írjon ki egy 0 és 9 közti véletlenszámot!

B gomb: törölje a ledeket!

Help


Mindhárom gombra programozzunk egy-egy dalocskát!

Help


A pin0, pin1, pin2-re programozzuk azt, hogy gyújtsa ki az első, a 2. ill. a 3. ledoszlopot!

A B gomb lenyomásakor töröljük a ledeket!

Help


Mintafeladatok

A. sorozat

Írd ki szavanként a következő szöveget: "RAPI GERGO VAGYOK 11 EVES" !

Tégy utánuk egy-egy szünetet!

Játszd el a "birthday" nevű dallamot! (A 2. nem tud dallamokat!)

Gyújtsd ki a szélső ledeket!

Help


Írd ki a "HATOS LOTTO" szöveget (szelvény)! (Ékezetes betűink nem jelennek meg!)

Játszd le az alábbiakat 6-szor!
      - jelezz egy felső C hanggal!
      - írj ki egy véletlenszámot 1-45 közt!
      - tegyél elegendően hosszú várakozásokat a megfelelő helyekre!

Készítsd el a programot ötös lottóra is (szelvény)! (Milyen sorsolási hiba van a programokban?)

Help


"Kottázd le" a "Boci-boci tarka" első néhány hangját! (Kotta)

Oktató videó


Dobj egy "n" véletlenszámot 5 és 10 közt!
Írd ki, de előtte adj ki valamilyen hangjelzést!

Írd ki az n, ..., 3, 2, 1 számsort!

(Ahol kell, használj szünetet!)


B. sorozat

Dobj egy "e" és egy "m" egyjegyű véletlenszámot (0 is lehet mindegyik)!

Írd ki a két szám összegét és különbségét!

Tegyél elegendően hosszú várakozásokat a megfelelő helyekre!

Help


Hozd létre az "a" változót, és állíts az értékét 0-ra!

Az "A" gomb lenyomására a következőket programozd:
     - növelje 2-vel az "a" változót
     - legyen ez látható

A "B" gomb lenyomására pedig a következőket:
     - csökkentse 2-vel az "a" változót
     - legyen ez látható

Help


Állíts be egy "a" és egy "b" változót 0-ra! Hozd létre a "sum" változót is (ezek összegét tárolja majd)!

Az "A" gomb illetve "B" gomb lenyomására a következőket programozd:
     - növelje 1-gyel az "a" illetve a "b" változót
     - legyen ez látható

Az "A+B" gomb lenyomására pedig a következőket:
     - a "sum" legyen "a" és "b" összege
     - legyen ez látható is

Oktató videó

Induláskor dobjon a gép egy véletlenszámot (0 ≤ gsz ≤ 9)! (Amíg a progit teszteljük, tegyük ezt láthatóvá!)

A játékos számát (tippjét) állítsuk 5-re! (jsz = 5)

Az "A" gomb lenyomására a "jsz" nőjön 1-gyel, de ha meghaladná a 9-et, állítsuk 9-re!

A "B" gomb lenyomására a "jsz" csökkenjen 1-gyel, de ha 0 alá menne, állítsuk 0-ra!

Az "A+B" gomb lenyomására pedig:
     - ha jsz < gsz, írja ki, hogy "KICSI"
     - ha jsz > gsz, írja ki, hogy "NAGY"
     - ha jsz = gsz, írja ki, hogy "ELTALALTAD", és játsszon le egy dallamot!


Tégy a "txt" változóba egy szöveget!

Írd ki a betűit hátulról visszafelé, a kiírások előtt adj ki valamilyen hangjelzést!

(Ahol kell, használj szünetet!)


C. sorozat

Hozd létre három változót: "a", "b", "sum" (a+b összeget tárolja majd)!

Az "A" gomb illetve "B" gomb lenyomására a következőket programozd:
     - legyen az "a" illetve a "b" -20 és +20 közti véletlenszám
     - legyen ez látható

Az "A+B" gomb lenyomására pedig a következőket:
     - a "sum" legyen "a" és "b" összege
     - legyen ez is látható


Írasd ki a "VAKACIO" szót a (szünetek előtti) szokott módon, azaz hátulról egyre több betűt kiírva!

A kiírások közt tarts szünetet!

Help


Írd ki az angol ABC nagybetűit libasorban!

Írd ki az angol ABC kisbetűit libasorban!

A kiírások közt tarts szünetet!

Help


Az "A" lenyomására dobj egy "hj", háromjegyű véletlenszámot 100 és 999 közt, majd írd ki!

A "B" lenyomásával pedig írd ki fordítva, azaz: egyes, tízes, százas!

Algoritmus   


Állítsd be a kétjegyű számot (kj) "50"-re, a szorzót (sz) pedig "+1"-re!

Az "A" lenyomásával "kj"-t növeld/csökkentsd "10*sz"-szel, majd írd ki!

A "B" lenyomásával "kj"-t növeld/csökkentsd "1*sz"-szel, majd írd ki!

A "pin0"-ra kattintva változzon a szorzó "-1"-szeresére, és írd ki!

Az "A+B" gomb lenyomására írd ki, hogy "PRIM" vagy "NEM PRIM"!

Algoritmus   


Oktatás

Bemutatók (magyarul)

Dokumentáció

Kódolás

Járgány

Vásárlás